Overvejer du hjemmetræning? Vi er specialiseret i børn og unge med autisme.

Autisme og hvad så?

Autismespektrum tilstande dækker over et helt spekter af autismeformer, som kan komme til udtryk på forskellig vis. Der er tale om en gennemgribende anderledes udvikling, som påvirker børn og unges neurologi, sansesystemet, følelsesregistret og deres måde at være i og opfatte verden på.
Autisme kan forstås som en udviklingsforstyrrelse som ofte medfører en funktionsnedsættelse eller en atypisk udviklingstilstand.
De fleste mennesker med autisme kan blive overvældet over at skulle deltage i sociale sammenhænge. De kan sagtens være social rettede og have lyst til at være sammen med andre og høre til i en social sammenhæng, men samtidig blive udmattede, når de er det.
Selvom autisme karakteriseres som et livslangt handicap kan der gøres meget. Barnet/den unge kan blive mere selvhjulpet, mindre afhængig, lære at kontakte andre og holde en kommunikation i gang til praktiske foranstaltninger. Nogle kan også lære at forholde sig til følelsesmæssige områder, nogle børn/unge kan lære at lege og nyde gensidighed i et samspil. Samspillet med andre mennesker kan personliggøres i langt højere grad end udgangspunktet.
I enkelte tilfælde ses en meget kravafvisende adfærd hos børn/unge med autisme. Det kan være tegn på en belastningstilstand, men det kan også betyde, at barnet/den unge har en PDA-profil. I begge tilfælde vil der være anledning til at kigge anderledes på den pædagogiske tilgang til barnet/den unge for at fremme trivsel og udvikling.

PDA (Pathological Demand Avoidance)

Når angsten for krav hos et barn eller ung med autisme bliver altoverskyggende

 

Børn/unge med PDA inden for autismespektrumforstyrrelser har en bedre evne til at indleve sig i andre samt bedre kommunikationsfærdigheder, end man generelt ser ved autisme. Omvendt har de en højere grad af angst og sværere ved at imødekomme krav.

 

Det kan være svært for omgivelserne at se PDA og forstå den, og børnene/de unge bliver ofte opfattet som uopdragne, trodsige og dovne, selvom det slet ikke er det, der er på spil. Dét helt grundlæggende ved PDA, er den intense angst, der styrer barnet/den unge. Børn/unge med PDA er ekstremt følsomme overfor, at andre stiller krav til dem. De har et angstdrevet behov for kontrol, hvilket udløser tvangspræget undgåelse af krav og forventning fra andre mennesker. De vil gerne være lige så gode eller bedre end andre og er overdrevet optaget af, om andre kommer med forventninger til dem, som de ikke kan leve op til. De er bange for at fejle og giver derfor op på forhånd. Børn/unge med PDA udviser meget ofte skolevægring og isolation, dels fordi de ikke kan håndtere, at der bliver stillet krav til dem, og dels fordi de i skolen bliver sat til opgaver, som de oplever som udfordrende.

 

Børn/unge med autisme og en PDA-profil har en mindre tvangspræget rutineadfærd i forhold til, hvad man normalt ser ved autisme og udgør en gruppe, der i forhold til autistiske symptomer “snyder”, og derfor går de under radaren og får ofte først sent en autismediagnose.

Autisme skal favnes og vi hjælper dig.