ADHD og ADD
Attention Deficit Hyperactivity Disorder
ADHD/ADD og autisme er to separate neurologiske tilstande, men mange med autisme har også en ADHD eller en ADD-diagnose.
Dobbelt belastning af symptomer
Der er en øget risiko for at have både ADHD/ADD og autisme, hvis en af disse forstyrrelser allerede eksisterer i familien. Studier har vist, at der er en betydelig grad af arv i begge tilstande, og nogle af de samme genetiske faktorer kan bidrage til både ADHD/ADD og autisme.
ADHD/ADD beskriver en anderledes udvikling, som påvirker hjernens evne til at regulere opmærksomhed, impulskontrol og aktivitetsniveau. Det kan være lidt forskelligt, hvordan ADHD/ADD kommer til udtryk, men nogle af de typiske tegn er:
- Udfordringer med at koncentrere sig og holde opmærksomheden på en opgave
- Uro i kroppen, som kan opleves som besvær med at sidde stille.
- Den manglende impulskontrol kan komme til udtryk ved, at der brydes ind når andre taler, eller at det kan være svært at vente på tur.
- Utålmodighed
- Glemsomhed
- Vanskeligheder med at komme i gang, afslutte, planlægge og udføre aktiviteter og opgaver
ADD kaldes for den stille ADHD fordi ADD ikke kommer til udtryk gennem hyperaktivitet og impulsivitet i modsætning til ADHD, men nogle oplever at deres hjerne og tænkeaktivitet er meget hyperaktiv. Ved ADD er uopmærksomhed og koncentration i højere grad tydeligste symptomer. ADD kan derfor give udfordringer med at opretholde et passende tempo og energiniveau.
Erfaring viser at børn/unge med ADHD/ADD oplever størst effekt af en kombineret psykologisk og pædagogisk indsats. Medicinsk behandling kan være gavnligt for nogle – både alene og sammen med den pædagogiske indsats. Når autismen er til stede sammen med ADHD/ADD gør der sig det samme gældende i forhold til indsats. Her er et vigtigt element for at få det bedre også at have en god støtte omkring sig. Jo mere støtte et barn/en ung med dobbeltdiagnose får ved behov, desto nemmere er det at have et godt og fungerende hverdagsliv. Det giver hjemmetræning i høj grad mulighed for.